Transztr elmlet/ Meghajt
2009.11.13. 22:55
Transztr elmlet/ Meghajt
Az alapvet trmeghajtsi rendszereket az Alfa Kvadrns nagyhatalmai mr tbb mint
hrom vszzada hasznljk. A trhajtm technolgia roppant sikeresnek bizonyult s a trmeghajts tern mg rengeteg fejldsre van lehetsg. Mindemellett, a Daystrom Intzetben dolgoz tudsok mr 2275-ben felvetettk, hogy a norml trhajts fizika csupn csak egy kis rsze egy sokkal nagyobb rejtlynek. Ez a technolgia, amelyet "transztrhajtm"-nek neveztek el, hamarosan felkeltette a Csillagflotta rdekldst. Nagyszabs mrnki tervezsi programba kezdtek melynek clja egy transztr sebessgekre is kpes csillaghaj kifejlesztse volt. Ebbe az j "Excelsior" osztlyba a legfejlettebb szmtgpeket, rzkelket s fegyver rendszereket ptettk volna be - ez lett volna egszen egyszeren az ismert r legfejlettebb jrmve.
Sajnos azonban, mikzben az Excelsior nem meghajtssal kapcsolatos rendszerei sikeresek voltak, a transztrhajtm program tl nagyratrnek bizonyult. 2285-ben indtottk el, s csak a fgpsz szndkos szabotzsa akadlyozta meg a katasztroflis gondolarobbanst a haj els tjn. A gpeken vgzett elkvetkez vek munkja ellenre az Excelsiort kudarcnak nyilvntottk - soha nem hajtott vgre sikeres prbareplst s soha nem lpte t a transztr kszbt. A Csillagflotta teljesen lelltotta a transztr programot 2287-ben, s a hajt egy norml trhajtmvel szereltk fel.
Azonban nem ez jelentette a Fdercis transztr technolgia vgt. 2372-ben a USS Voyager legnysge kt rvid rsikl replst hajtott vgre 10-es fokozattal - valjban meglovagolva a kszbt, vgtelen sebessggel utazva. Azonban tbb igen jelents problma merlt fel ezen megkzelts rvn: a Voyager ksrletben rsztvev tagjai komoly egszsggyi problmkat tapasztaltak, belertve a genetikai elvltozsokat is. A Voyager-nek sikerlt elkldenie ezeknek a replseknek nhny adatt a Csillagflottnak 2373-ban egy idegen kommunikcis antennn keresztl. A technolgit elemz szakrtk jeleztk azt, hogy a Voyager ltal tapasztalt nehzsgek csupn a jghegy cscst kpezik. A garantlt genetikai krosodson kvl az ilyenfajta transztr meghajtshoz kapcsold szubtri mezk 85%-os hallozsi arnyt okoznak replsenknt. Jelents problmaknt megmaradt mg az ilyen meghajtst hasznl jrm naviglsa s ppen ezrt mg a pilta nlkli szondk is hasznlhatatlannak bizonyultak.
A USS Voyager legnysge - akik a sajt transztrhajtmvkkel is ksrleteztek 2372-
ben - a Delta Kvadrnsbeli tjuk sorn tallkoztak a Voth-knt ismert fajjal, amely kpes a transztrvltsra. Egy tipikus Voth haj transztrhajtmvnek segtsgvel a fnysebessg 200000 szeresre volt kpes. A Voyager ez utn tallkozott a Borgokkal s megerstettk azt, hogy a szabvny Borg Kockk is kpesek az olyan transztrjrat hasznlatra, mint amilyent a Lore irnytsa alatt ll ksrleti jrm hasznlt. Ez a hajtm azonban sokkal lassabb, mint az, amelyik Lore jrmvn volt, mely technolgit gy tnik a Borgok flretettek a prototpus elvesztse utn.
Amikor Terrance professzor s Dr. Neltorr javaslatot tettek az n. "TNG sklra" gy szmoltk ki a sklt, hogy egy trgy sebessgt - idelis krlmnyek kztt - a szubtr tnyez (faktor) nvelsvel adjk meg a felhasznlt energia minden ezerszeres nvekedsnl egszen 9-es fokozatig. 9-es fokozat felett a hatvnykitev fokozatosan nvekszik, majd 10-es fokozathoz kzeledve meredekebb lesz. 10-es fokozatnl a hatvnykitev vgtelen lesz - ppen ezrt a 10-es fokozatot elr trgy vgtelen sebessg lesz, az univerzum minden pontjn egyszerre thaladva. A szabvny trhajtmveknek vgtelen nagysg energia szksges a 10-es fokozat elrshez - termszetesen ez lehetetlen feladatnak tnik. A kor tudsai igen magabiztosan lltjk azt, hogy a 10-es fokozat a legvgs legyzethetetlen hatr.
2269-ben a Daystrom Intzetnl dolgoz tudsok a Terrance s Neltorr ltal kidolgozott elmleti szubtr modelleket tovbb fejlesztettk. Rjttek arra, hogy matematikailag lehetsg van egy msodik szubtri rgira, amely a 10-es fokozat hatrtl egy hasonl, 20-as fokozatnl lv hatrig terjed - egy olyan rgi, amelyet a Daystrom Intzet sajt osztlynak P.R. kpviselje "transztri terlet"-nek nevezett el, mely elnevezs pontatlansga ellenre tall.
2270-ben az utn rjttek arra, hogy ez az elmleti transztri terlet is csak egy rsze a teljes struktrnak. Az elmlet lehetv teszi vgtelen szm ilyen domain ltezst, mindegyik kztt egy szubtri korlttal. A 2270-es vek elejn nagy erket fektettek be annak eldntsre, hogy ezek a transztri terletek csak elmleti szerkezetek-e, vagy valsak is lehetnek. 2273-ban a Csillagflotta USS Wanderer nev kutat hajja vgrehajtott egy szubtri rszecske disszipcis ksrletet, mely dntlen bizonytatta azt, hogy a transztri terletek nemcsak hogy lteznek, de az is lehetsges, hogy az anyag megkerlve a szubtri korltot tlpjen a transztri terletre.
Elmleti s gyakorlati tanulmnyok hamar megllaptottk azt, hogy 10-es fokozat utn infinitezimlisn kzel van egy pont, ahol a szubtr faktor kitevje vgtelenrl nullra zuhan, majd ismt fokozatosan emelkedik. 11-es fokozatnl a kitev elri a 123-t, mely utn a norml szubtri grbe viselkedst tkrzi. 19-es fokozatnl a kitev elkezd emelkedni, s a 20-as fokozatnl ismt elri a vgtelent, hogy ltrehozza a kvetkez szubtri korltot. Az egsz folyamat megismtldik a msodik transztri terleten, majd a harmadikban, stb. Minden egyes terleten a hatvnyalap ' lland ' rtke exponencilisan emelkedik - 103 -tl a szubtri terleten, 123-ra az els transztri terleten, 163-ra a harmadikban, majd 243 -ra, 403-ra s igy tovbb.
A kvetkez brn a szubtri terlet s az els kt transztri terlet szubtr faktor sebessgeit lthatjuk.
Egy adott szubtr faktor fenntartshoz szksges energit ltalban Megajoule per Cochrane per msodpercben szoktk megadni. A subtri terleten bell az energia felhasznls egy frszfog grbt kvet, mely 10-es fokozatnl vgtelenig nvekszik. Az els transztri terleten a grbe alakja alapveten hasonl az elbbihez, de az elshz kpest kiss felfel eltolt, mivel a transztr meghajtshoz nagyobb energik szksgesek. ltalnosan elmondhat az, hogy a transztr faktorokat sokkal tbb energival lehet csak fenntartani, mint a vele egyez szubtr faktort, pldul a 13-as fokozat fenntartsa 50000-szer tbb energiba kerl, mint a 3-. Viszont egy konkrt sebessg tartshoz szksges energia felhasznls szempontjbl a transztrhajtm sokkal hatkonyabb. Egy transztrhajtmnek a 13-as fokozat fenntartshoz annyi energira van szksge, mint egy trhajtmnek a 9.82-hz, mikzben a 9.82-es fokozat a fnysebessg 2530-szorosa, addig a 13-as fokozat a fnysebessg 28561-szerese - majdnem 1130%-os sebessg nvekeds. A kvetkez bra azt a teljes energia-felhasznlst mutatja, amely egy Galaxy-osztly hajnak egy adott szubtr vagy transztr fokozat fenntartshoz szksges.
Manapsg egy, a gyakorlatban mkd transztrhajtm egyelre a Fdercis tudomny hatkrn kvl marad, s br erfesztsek tovbbra is vannak egy ilyen technolgia kifejlesztsre, haladst mg nem rtek el.
|